środa, 30 stycznia 2019

MUREM ZA KOŚCIOŁEM


Niewielu zauważyło, a jeszcze mniej zwróciło baczniejszą uwagę na ubiegłorocznym Nocnym Turnieju, że na stoliku z terenami pojawił się mur. Ten "drewniany" wargamerowski też, ale oprócz niego taki "murowany", zrobiony oczywiście przez Kozi'ego. Oczywiście już wtedy pojawiły się plany zbudowania także kościoła, ale że nie były to jedyne plany, no cóż... Projekt utknął.


Parę miesięcy musiało upłynąć, kiedy Robert wrócił do tematu, a i ja na nowo się zapaliłem. Teraz mamy zacięcie, żeby skończyć. Prototyp (nowy) już powstał. Zestaw, który można sobie zamówić, obejmuje dwa rodzaje bram (po jednej) oraz 4 proste i 4 łukowate odcinki murów. Całość można dowolnie konfigurować, a przede wszystkim umieścić pośrodku kościół, jak to drzewiej bywało. WARGAMER tworzy drewniane budowle (w tym także cerkwie i kościoły), my bierzemy się za murowane.

Na razie tylko W.I.P., ale już można składać zamówienia u Roberta

Jeśli chodzi o kościół, to miał on spełniać kilka założeń. Po pierwsze - budowla z epoki. Niewielka, barokowa (choć w wielu przypadkach są to nieco bezstylowe obiekty, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach; bardziej chodzi o czas powstania/przebudowy niż o sam styl). Taka, która po przeskalowaniu do 1:100 idealnie będzie pasowała gabarytami na stole i była kompatybilna z figurkami. Początkowo myślałem o kościele z mojej okolicy - w końcu jestem historykiem-regionalistą. Gołonóg jest nieco za duży, ale już kościół na Dorotce - w sam raz. Podobnie jak znany wszystkim zmierzającym od północy w kierunku Katowic kościół w Wojkowicach Kościelnych (Sanktuarium Matki Bożej Dobrej Drogi). (Na marginesie: Dorotkę też widać z tej trasy: to samotne wysokie wzgórze widoczne po prawej stronie, jak się zbliżamy do Będzina; dziś porośnięte lasem i nie widać kościoła, ale nie zawsze tak bywało.) Pojawił się jednak problem z... dokumentacją. Nawet rozmowy ze znajomymi: powiatowym konserwatorem zabytków i księdzem proboszczem niewiele dały. Albo nie mają, albo nie poczuli bakcyla...

Wojkowice Kościelne https://mapio.net/pic/p-77732325/


Teraz, przy okazji nowego muru, znowu zacząłem szukać kościoła pasującego do moich założeń. Jest ich sporo, ale zauroczył mnie pewien kościółek na Dolnym Śląsku. Szybki risercz internetowy pozwolił mi dotrzeć do pani architekt, zajmującej się niegdyś planami rewitalizacji obiektu, która chętnie zgodziła się nam pomóc. Dzięki temu powstanie model rzeczywiście istniejącego kościoła, w skali 1:100, specjalnie przeznaczony do OiM. Oczywiście, tak jak inne dzieła Roberta, będzie możliwy do kupienia i samodzielnego pomalowania (TUTAJ) ale to jeszcze chwila. Na razie kończymy mur.

Powyżej: kościół w Domanowie, który wzięliśmy na tapetę. Polecam zajrzeć na tę stronę po więcej ciekawych informacji: http://ajakbiuroa.blogspot.com/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz